Časť II. Predávate nehnuteľnosť? Radí Braňo Čuri

Časť II. Predávate nehnuteľnosť? Radí Braňo Čuri

Ing. Braňo Čuri radí, ako predať nehnuteľnosť výhodnejšie a akých chýb sa vyvarovať. V redakcii KOSICEGO.sk sa veľmi tešíme, že sme pre oblasť realít našli skutočného odborníka z realitky Cassovia Realitas Braňa Čuriho. Veď posúďte sami. Prečítajte si nasledujúce riadky a ak budete predávať byt či dom vy, alebo Váš známy, určite si nájdete v toto článku kopec tipov, ako to urobiť správne. Nie je byt ako byt a nie je predaj ako predaj. Inšpirujte sa skúsenosťami odborníka z fachu.

 

Ako chcete predať svoju nehnuteľnosť?

Prvou základnou chybou pri predaji nehnuteľnosti je to, že nehnuteľnosť nevyzerá pekne, čisto, upratane a lákavo. Mnohí ľudia, keď sa rozhodnú svoju nehnuteľnosť predať, tak prvé čo spravia je, že vezmú telefón, byt alebo dom nafotia, pridajú popis, zverejnia to na inzertný portál a čakajú čo sa bude diať. Ono na tom nie je ani nič zlé, pretože každá nehnuteľnosť sa za nejakú cenu predá. Avšak, ak chcete, aby sa váš byt alebo dom predal čo najdrahšie, musíte na neho pritiahnuť čo najväčšiu pozornosť a čo najviac záujemcov, pretože ak je o niečo záujem, tak cena ide nahor. A ak chcete pritiahnuť čo najviac záujemcov, tak musí vaša nehnuteľnosť vyzerať ako z katalógu. Uprataná, čistá, voňavá, nadizajnovaná. Proste musí vytŕčať z radu. Kupujúci si musí povedať “wow, tak na toto sa chcem ísť pozrieť!“

 

Ukážka prípravy bytu na predaj za vyššiu cenu

 

181334225_849289579008049_886462782230124644_n 181412096_849289652341375_1570915885897214900_n 182045355_849289735674700_6546915964734206159_n 182311205_849289585674715_3945403258643175984_n 182518580_849289779008029_504900186059666903_n 182594253_849289719008035_3698597522435274430_n

 

 

Vzhľad tvorí emócie a emócie rozhodujú

Veľmi dôležité sú aj kvalitné fotografie. Nehnuteľnosť síce môže dobre vyzerať, ale ak je zle nafotená, nebude o ňu taký záujem a preto stojí za to zaplatiť aj profi fotografovi, ktorý sa špecializuje na fotenie nehnuteľností. To samozrejme prinesie svoj efekt. Pokročilou verziou, ktorú už zabezpečujú niektorí realitní makléri sú aj 3D virtuálne prehliadky a video obhliadky.
Tu sa už dostávame k ďalšej chybe pri predaji a tou je nedostatočná prezentácia.

 

Pomôže aj marketing špičkového realitného makléra

Môžete mať síce pekný pripravený byt a aj nádherne nafotený, ale ak o ňom nebude nikto vedieť, že je na predaj, alebo len málo ľudí, tak opäť neprilákate veľa záujemcov a ako som už spomenul, nehnuteľnosť predáte draho, keď prilákate veľký počet záujemcov. Mnoho predávajúcich inzeruje svoju nehnuteľnosť len na bazoši lebo je zadarmo, ale na trhu sú ďalšie 3-4 realitné portály, aj keď platené, ale sú veľmi silné, vďaka čomu viete zasiahnuť tisícky ďalších ľudí namiesto pár stoviek. Ďalším skvelým miestom na prezentáciu vašej nehnuteľnosti sú soc. siete ako Instagram, Facebook a YouTube, na ktorých som aj ja už našiel veľa záujemcov, ktorí kúpili nehnuteľnosť, ktorú som mal v predaji. Keď tam zverejníte fotky a video, máte ihneď ďalší, veľký zdroj záujemcov. Ak už nehnuteľnosť máme pekne pripravenú a odprezentovanú, môžete začať s obhliadkami, kde veľa ľudí robí tiež niektoré chyby.

 

Chyby pri obhliadkách

Nie je dobré, ak si dohodnete obhliadku ihneď s prvým človekom, ktorý vám zavolá. Radšej počkajte aj týždeň, nazbierajte si niekoľko záujemcov aj 5-6 a spravte obhliadky naraz v jeden deň za sebou. Prečo je to dobré? Po prvé je to pre vás komfortnejšie, nemusíte za každým byt pripravovať. Za druhé, ak záujemcovia vedia, že o byt má záujem viacero ľudí a keď tie obhliadky ešte nastavíte tesne po sebe tak, že sa tí ľudia aj stretnú, tak ich záujem o danú nehnuteľnosti ešte viac vzrastie. To je tak ako keď má nejaká dáma viacero nápadníkov, potom je u nich ešte viac žiadaná. Je to proste psychológia :).

Opäť pripomínam, čim je väčší záujem o nehnuteľnosť, tým je cena vyššia. Za ďalšie, ak by ste byt ukázali prvému človeku, ktorý vám zavolá a on na obhliadke povie, že ho berie ak mu dáte zľavu, tak je vysoko pravdepodobné že dostanete strach, že ďalšieho kupujúceho už nebudete mať. Ovládne vás vidina peňazí a byt mu predáte aj za menej ako ste ho pôvodne chceli predať. A pritom mohlo mať o neho záujem ďalších x ľudí.

 

Viac záujemcov o nehnuteľnosť, vyššia predajná cena

Ak sa vám podarilo zorganizovať viacero ľudí na obhliadky za sebou a hneď prvý alebo druhý človek povie, že váš byt chce kúpiť, tak im ho nedajte a povedzte, že každému chcete dať šancu, nech si byt pozrie a takisto každému povedzte, nech vám dá vyjadrenie do nasledujúceho dňa, napr. do 12tej. Takto máte šancu, že vám na druhý deň zavolajú viacerí a to vám dáva priestor na licitáciu ceny a nehnuteľnosť sa tak môže predať ešte drahšie ako ste plánovali. Len z mojej osobnej skúsenosti, z 5 nehnuteľností, ktoré predávam, tak 2-3 dokážem predať za ešte vyššiu cenu ako bola pôvodná a určite to nie je náhoda. Len to robím presne tak ako som vám to teraz opísal.

 

Určenie hodnoty nehnuteľnosti? Určite nie podľa iných inzerátov

Ďalšou chybou je nesprávne nastavená cena. Veľa ľudí nastaví cenu na základe toho, že sa pozrie na inzeráty na inzertných portáloch. Lenže ceny sú častokrát premrštené, lebo ľudia majú tendenciu si myslieť, že majú krajší byt ako ten konkurenčný a cenu zvýšia o pár 1000€ a tak vzniká špirála nereálnych cien a nehnuteľnosť môže byť v ponuke aj niekoľko mesiacov a to je najhoršie, lebo sa z nej stane „ležiak“ a nikto ju nechce. Na konci dňa sa predá oveľa lacnejšie ako je jej reálna cena. Cenu treba nastaviť podľa reálnych predajných cien.

Aj keď si už nájdete kupcu a dokonca za cenu, s ktorou ste spokojní, netreba podceňovať ani právny servis. Právny servis nie len o bezpečnom prevode nehnuteľnosti, ale aj celom procese od jej rezervácie až po odovzdanie. V poslednej dobe som sa viac krát stretol s prípadmi, keď predávajúci predávali nehnuteľnosť sami bez nejakej odbornej pomoci, nepodpísali zaväzujúcu rezervačnú zmluvu, pretože kupujúcim verili a tí im po mesiaci oznámili, že ich nehnuteľnosť nekúpia. A zrazu sa im všetko zrúti. Oni sa už na to spoliehali, možno zložili zálohu pri kúpe ďalšieho bytu a dostanú sa tak do nepríjemnej situácie.

 

 

 

Predávať si nehnuteľnosť sám/a alebo cez realitného makléra?

Mnoho ľudí sa ma pýta, či je lepšie predávať si nehnuteľnosť sám alebo prostredníctvom makléra. Moja odpoveď je stále rovnaká a jednoznačná. Ak si vyberiete priemerného realitného makléra tak si ju radšej predávajte sami, pretože vám neprinesie žiadnu pridanú hodnotu. Ak si však vyberiete špičkového makléra tak vám garantujem, že vám ju predá rýchlejšie a drahšie a vám ostane viacej peňazí aj po zaplatení jeho provízie. Tak, ako nehnuteľnosť pripraví špičkový maklér, ako ju odprezentuje a ako spraví marketing, tak vám sa to podarí, žiaľ, iba ťažko. Keď ma niekto tisícky skladovateľov na sociálnych sieťach, tak dokáže pritiahnuť oveľa väčšiu pozornosť ako vy.

 

 

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie