Additionally, paste this code immediately after the opening tag:
Predschválený úver ako marketingový nástroj? Stále viac Slovákov si volí život na dlh

Predschválený úver ako marketingový nástroj? Stále viac Slovákov si volí život na dlh

Záujem o spotrebné úvery rastie a čoraz obľúbenejšími sa stávajú predschválené úvery. Navyše, pre banky ide o dobrú príležitosť na zárobok.

Pre banky predstavujú spotrebné úvery profitabilný produkt a pre ľudí zase spôsob, ako sa vysporiadať s napätými rodinnými rozpočtami. Tento druh pôžičiek vykazuje za uplynulé roky stály rast. Pre ilustráciu – banky poskytli v novembri minulého roka spotrebné úvery v hodnote 262 miliónov eur. Je to o 11 % viac ako pred rokom. Za tri roky stúpol ich objem až o 73 percent.

Objem nových hypoték pritom v tom istom čase prudko klesol. Oproti vlaňajšku bol nižší o 22 % a za dva roky sa prepadol na zhruba polovicu.

 

Objem hypoték sa prepadol

Pred búrkou na realitnom trhu sa oba segmenty spravidla vyvíjali vo vzájomnej symbióze. Jedným z častých spôsobov využitia „spotrebákov“ bolo práve dofinancovanie hypoték do sto percent hodnoty nehnuteľnosti. Dlžníci ich tiež využívali na prefinancovanie vybavenia bytu či domu.

Dopyt po bývaní však v uplynulom roku opadol a ľudia aj štatisticky kupujú menej bytov. Nemajú teda potrebu si ich nanovo zariaďovať nábytkom alebo spotrebičmi. Napriek tomu však využívanie spotrebných úverov rastie.

 

Záujem o spotrebné úvery rastie

Spotrebné úvery sa podľa neho vo veľkom využívajú aj na financovanie jednorazových nákupov do domácností, napríklad vtedy, keď sa pokazí domáci spotrebič.

„Na Slovensku je dlhodobo časť ľudí bez akejkoľvek finančnej rezervy a títo ľudia riešia nárazové jednorazové nákupy spotrebným úverom,“ komentuje finančný analytik. Tretím účelom tohto typu úverov je podľa neho kúpa osobného automobilu. Záujem o úvery financujúce spotrebu rastie aj napriek vyšším úrokovým sadzbám. Ich priemerný úrok dosiahol v novembri podľa údajov NBS pri nových úveroch 9,7 percenta.

 

Obľúbené predschválené úvery

Banky na tento produkt preto cielia viaceré marketingové kampane. Jedným z významných nástrojov predaja sú predschválené úvery. Podľa údajov centrálnej banky sa touto formou schváli v závislosti od konkrétnej banky dvadsať až šesťdesiat percent obratu v segmente.

Predschválený úver je taký, pri ktorom banka ponuku predloží bez toho, aby o ňu klient požiadal. Je potom len na ňom, či ju využije. Banka musí mať preto dostatok informácií, na základe ktorých vie vopred povedať, či a koľko danému človeku požičia. Nejde pritom len o úvery spotrebiteľom alebo aj podnikateľom, či firmám.

„Pri tejto forme financovania vychádzame najmä z údajov na základe aktívne využívaných bankových produktov, pričom ak tieto informácie rozšírime aj o údaje z verejne dostupných zdrojov, vieme klientovi poskytnúť rýchle financovanie.“

 

Návykový život na dlh

Banky klientov o možnosti predschváleného úveru informujú prostredníctvom internetového alebo mobilného bankovníctva. Po prejavení záujmu, najčastejšie digitálne, dôjde k finálnemu schváleniu úveru.

K predschváleniu pristupujú banky v pravidelných intervaloch, napríklad raz za kvartál. Ponuky preto môžu v online bankovníctve klientov v čase pribúdať alebo miznúť. Šance na ich získanie zvyšuje presmerovanie príjmov na účet danej banky.

„Predschválené úvery sú spôsobom, ktorý banky využívajú čoraz častejšie v snahe podporiť cross-sell, krížový predaj produktov. Keďže Slováci si za tri desaťročia zvykli na život na dlh, predschválený úver v smart bankingu, ktorý stačí len potvrdiť, predstavuje veľmi efektívny spôsob predaja,“ hodnotí Búlik.

„Nepredstavuje navyše žiadne akvizičné náklady. Dá sa povedať, že každá banka sa dnes snaží predávať spotrebné úvery primárne cez predschválené úvery v elektronickom bankovníctve,“ uzatvára.

Zdroj:Forbes

Používame cookies na optimalizáciu našich webových stránok a našich služieb. Ďalšie informácie o cookies nájdete tu.

Nastavenie